Tetapi ia pasti sesuatu pengurus lapangan terbang usahakan. Namun pelbagai yang telah disampaikan seperti spa, studio yoga dan panggung wayang filem di dunia tetapi ia tidak boleh mengurangkan sumber utama kebimbangan perjalanan, garis melelahkan. Ia merupakan satu ciri yang menyakitkan yang tidak lama lagi boleh menjadi relik, terima kasih kepada kemunculan teknologi pengesanan mudah alih.
Lapangan Terbang Helsinki baru-baru ini menjadi yang pertama di dunia untuk mengesan pergerakan penumpang dalam masa sebenar, dari tempat letak kereta ke pintu berlepas.

Sementara itu penumpang boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai status penerbangan mereka, penanda buku di mana mereka diletakkan (supaya mereka dapat mencari kereta mereka selepas penerbangan pulang mereka) dan carta berapa lama ia akan mengambil masa untuk mendapatkan melalui keselamatan. Apabila di dalam, apabila mereka lulus kedai bekerjasama, mereka boleh mendapatkan ping dengan tawaran. Walaupun menerima kemas kini secara langsung ke telefon seseorang mungkin kelihatan mengganggu, Putta berkeras bahawa sistem tidak memungut apa-apa maklumat peribadi.
Sebaliknya, ia menggunakan iBeacons dan Wi-Fi router untuk mengumpul nombor pengecam unik (atau alamat MAC), dan hanya dari peranti dengan tetapan Wi-Fi dihidupkan.
EasyJet adalah menjalani ujian ke atas teknologi yang sama di London Gatwick, Luton dan Paris Charles de Gaulle lapangan terbang, juga menggunakan iBeacon.
Syarikat penerbangan itu bermula kecil - meletakkan peranti pada kira penurunan bagasi dan kawasan keselamatan.
Aplikasi EasyJet juga menggunakan teknologi untuk memberi amaran kepada penumpang untuk bersedia dokumen mereka di pintu utama.
Walaupun masih di peringkat awal, James Millett, ketua EasyJet ini digital, menjangka ia boleh mempunyai kegunaan bapa meluas.
"Dalam masa, kita dapat melihat aplikasi menyokong cabaran individu, seperti apabila pelanggan perlu berada di lokasi yang berbeza kerana mereka menjalankan ski, atau tidak membawa apa-apa bagasi tangan," katanya.
Eropah syarikat penerbangan tambang murah telah di barisan hadapan dalam menggunakan teknologi terbaru. Pada bulan Mei, ia mula menjalani ujian ke atas pemeriksaan oleh berdengung pada pesawat Airbus A319 dan pesawat A320. Syarikat penerbangan itu juga sedang mengkaji penggunaan kaca mata realiti maya untuk membolehkan jurutera dan juruterbang untuk menangkap gambar-gambar isu-isu yang berpotensi, dan menghantar mereka secara langsung kembali ke pangkalan.
"Ia adalah satu lagi contoh yang baik bagaimana kita menggunakan teknologi baru untuk perniagaan kita untuk membantu kita menjadi lebih berkesan dan cekap," kata Millett.